fbpx

Zažijte s námi víkendový roadtrip po jižní Anglii

Když se na internetu objevily letenky z Prahy do Londýna za 500 Kč, museli jsme je kupovat. Londýn jsme navštívili už několik let nazpátek, proto padlo rozhodnutí, že tentokrát si půjčíme auto a projedeme jižní část Anglie.

Na letišti v Lutonu máme zajištěné první ubytování přes AirBnB a druhý den si půjčujeme auto. Naši velkou autosedačku bychom těžko provezli spolu s kočárem přes stále se zpřísňující pravidla nízkonákladovek, proto padla volba na nákup sedačky přes Facebook Marketplace až na místě. Pak už můžeme bezpečně vyrazit na cestu.

Oxford

Prvním místem, které máme zakroužkováno na mapě, je Oxford, známé univerzitní město.

Nevím, jestli to máte stejně, ale kdekoliv v Anglii cítíme vždy jedinečnou „britskou“ atmosféru, těžko se ten pocit popisuje… napadají mě slova jako to tradice, historie, klid, řád.. Jako vždy tak ani tentokrát nepředcházely našemu výletu žádné přípravy, a tak jen procházíme centrem města, míjíme známé i méně známe koleje, knihovny, kavárny i krásně upravené anglické parky – historie kam oko dohlédne.

Stonehenge

Opouštíme Oxford a směřujeme na místo, které jsem si moc přála navštívit – Stonehenge.

Na parkoviště přijíždíme asi chvíli před koncem otevírací doby a máme štěstí na zlatou hodinu, kdy zapadající slunce vrhá na menhiry krásné zlatavé světlo. Lidí je tu spousta, a proto ulovit fotku bez davů turistů je docela náročný úkol. Zatímco my obcházíme celý komplex menhirů, autobusy odváží většinu turistů zpátky do návštěvnického centra, až nakonec zůstáváme skoro sami a máme tak klid a prostor vstřebat atmosféru tohoto neuvěřitelného místa.

Southampton

Jelikož můj mladší bratr byl (a možná ještě dodnes je) veliký fanoušek kultovního filmu Titanic (miluje Lea DiCapria), pamatovala jsem si, že právě tohle město je s touto legendární lodí úzce spjato. Vždyť právě z místních doků se 10.dubna 1912 tento parník vydal přes francouzský Cherbourg a irský Queenstown do amerického New Yorku.

My zde trávíme noc a ráno si procházíme krásné historické centrum, které je obehnáno starými hradbami.

Portsmouth

V tomto přístavním městě kotví mimo jiné i válečné lodě britského námořnictva. My nasedáme na vyhlídkový člun a necháváme se provézt přístavem, kde tyto světle modré kolosy vidíme z dostatečné blízkosti. Vysoko nad přístavem se tu tyčí vysoká věž Emirates Spinnaker Tower, ze které musí být na také fantastický výhled.

Brighton

Město na pobřeží Lamanšského průlivu je známé především zábavním parkem na dlouhém dřevěném mole, které na dřevěných kůlech vystupuje daleko do moře. Přijíždíme sem trochu pozdě a většina atrakcí je už zavřená, ale atmosféra dokreslená zapadajícím sluncem je úžasná.

Abychom si alespoň trochu užili zábavy, vydali jsme se do místní herny zkusit štěstí a vydělat pár drobných.

Seven Sisters

Každý z vás jistě zná Doverské bílé křídové útesy, Seven Sisters jsou jejich obdobou mezi městy Seaford a Eastbourne. Útesů tu ale není sedm, jak by se dalo podle názvu dalo očekávat, nýbrž osm. Název Seven Sisters je odvozen od sedmi sester, které měly údajně každá svůj dům mezi jednotlivými vrcholy.

My útesy obdivujeme z obou stran. Ze západu je výhled dramatičtější a od budovy návštěvnického centra k moři vede asi kilometr dlouhá stezka, která prochází výběhem ovcí, které se tu poklidně pasou. Sabinka z nich byla nadšená.

A aby toho mystična nebyla málo, nedaleko naleznete v krajině další tajuplné prvky – obří křídové obrazy, jejichž původ se datuje do období pravěku. My tak vidíme zřetelné vyobrazení koně nebo obří postavy s kyjem a oštěpy. Těžko dnes soudit, za jakým účelem nebo pro koho byly tyto obrazce vytvořeny…snad bohům.. nebo možná návštěvníkům z jiných planet?

Anglie obrazce

Dover

Přístavní město, ve kterém ústí podmořský tunel spojující Anglii s Francií a kde přistávají obří trajekty, chceme navštívit kvůli nádherným útesům, které se tu hrdě vypínají směrem ke kontinentu. Část útesů je svrchu obehnána ohradou, ve které se volně pasou stáda koní, my mezi nimi procházíme a hluboko pod sebou sledujeme bouřící vody zpěněné nárazy do vápencových skal. Časem se zdvihá mohutný vítr, který s sebou přináší i prudký déšť, z původního plánu dojít až k podzemnímu bunkru tedy sešlo a my se vydáváme zpět k parkovišti.

Canterbury

Naším posledním cílem cestou zpět na letiště Luton je město Canterbury, které hrálo roli už v době Římanů a má pro Anglii velký náboženský význam.  V centru města se nachází krásná katedrála, ve které jsou pochováni dva králové (Jindřich IV. a Eduard IV. )  a je to zároveň místo, kde byl roku 1170 zavražděn Thomas Becket. Na základě této události se Canterbury stalo významným poutním místem a bylo inspirací pro známe Canterburské povídky Geoffrey Chaucera.

Pak už nás tlačí čas nejenom kvůli parkování, ale také kvůli zpátečnímu letu do Prahy. Objíždíme Londýn, vracíme auto a těšíme se domů.

P.S.: A to ještě nevíme, že nás o měsíc později bude ve schránce čekat milý dopis s pokutou za nezaplacené mýto na obchvatu Londýna! 🙂