fbpx

10 důvodů, proč navštívit polský Krakov

První prázdninový výlet nás vedl do polského města Krakov. Od spousty lidí jsme na toto historické město slyšeli pouze chválu, bylo tedy jasné, že se sem co nejdříve vydáme.

Už v únoru jsme se nechali zlákat výhodnými jízdenkami společnosti Lux Express a měli spoustu času na přípravy a vyhledávání informací. Domluvili jsme ubytování přes AirBnb, zakoupili vstupenky do solného dolu Wieliczka. Běžně naše výlety moc neplánujeme a vše řešíme až na místě.

V pátek navečer sedíme doma v obýváku, za chvíli bychom měli začít balit, abychom náš bus v 19.00 stihli. Kontroluji jízdenku a v šoku zjišťuji, že jsem si spletla čas odjezdu a autobus už je půl hodiny na cestě. Co teď? Všechno máme zaplacené a domluvené. Rozhodneme se vydat na cestu v sobotu brzy ráno vlakem do Ostravy a odtud spolujízdou do Krakova. Naštěstí nám  všechno bez problému klaplo a bonusem nám bylo 7 hodin v Ostravě, kde jsme prozkoumávali důl Michal.

Navečer už jsme v Krakově a konečně se vydáváme do centra města. Zapadající slunce dává vyniknout krásným stavbám na hlavním náměstí a dokresluje příjemnou atmosféru letního večera.

My si teď společně přijdeme Krakov a podíváme se na místa, která zde stojí za návštěvu. Jdeme na to!

1) Rynek Główny

Krakovský rynek je hlavní náměstí, ležící ve čtvrti Stare Miasto, které je jedno z největších v Evropě.

Na náměstí se vypíná Kostel Nanebevzetí panny Marie, který patří mezi symboly města. Všimněte si, jak má každá věž jinou střechu a jsou různě vysoké. Severní věž zvaná Mariánská nebo také Stražnidca je ta vyšší, měří 82 m. Na této věži je hodinový zvon z roku 1530. Nižší, jižní, věž má 69 m a ukrývá 4 zvony. Nejstarší z nich pochází už z roku 1300.

2) Sukiennice

Uprostřed náměstí můžete najít historickou tržnici Sukiennici ze 16. století. Tržnice je stále v provozu, můžete si zde zakoupit suvenýry.

3) Bleší trhy na hlavním náměstí

Během podvečerního bloudění městem jsme spozorovali náhlavní  náměstí malé stánky. Naše zvědavost nás přivedla blíže a objevili jsme bleší trh, na kterém lidé prodávali různé drobnosti. U jednoho stánku moje oko spočinulo na angličácích, které jsme měli doma po taťkovi, a se kterými jsme si s bráchou tak rádi hráli.

4) Královský hrad

Majestátní hrad stojící na levém břehu Wisly byl postaven v 11. století a v průběhu dějin sloužil k různým účelům. Sloužil jako rezidence polských panovníků, kasárna. Najdete zde katedrálu svatého Stanislava a svatého Václava. Z hradu je úžasný vyhled na celé město.

5) Promenáda kolem Wisly

Léto a voda k sobě neodmyslitelně patří. V Praze máme Náplavku, v Krakově mají promenádu pod hradem u řeky Wisly. Můžete si na parníku vychutnat osvěžující nápoj nebo si jen tak sednout do trávy a nechat odpočinout nohám po náročné prohlídce města.

6) Židovská čtvrť Kazimierz

Židovská čtvrť má dvě tváře. Novou, přívětivou, s trendy kavárnami plnými mladých lidí, hudebními kluby a workshopy. Tu druhou nám pomohlo odkrýt náhodné setkání v obchodě se zeleninou.

Máme žízeň a vcházíme do malého obchůdku na hlavní ulici. Ve frontě u pokladny stojí chlapeček a na hlavě má jarmulku. Nic nezvyklého v židovské čtvrti… On je součástí  Kazimierze a jeho život se odehrává v kulisách této čtvrti. Setkání s ním bylo jako vrátit se do dob, kdy tato čtvrť patřila právě Davidově hvězdě.

Původní domy ghetta s oprýskanou šedivou fasádou, židovskými nápisy a symboly, vyvstávají na povrch. Zastavte se u nich na chvíli a počkejte, jestli vám nebudou vyprávět svůj příběh. Já se takového příběhu dočkala.

9) Noční život

Po setmění rozhodně život na ulicích a náměstích neutichá. Kavárny, restaurace a hospody jsou plné bavících se lidí.

8) Busking na náměstí

Po krátké večerní procházce si unaveni sedáme na náměstí ke kašně. Kousek od nás si muzikanti připravují své nástroje, místo kolem se rychle plní a za chvíli už hudebníci rozjíždějí svoji show. Děti spontánně tančí, dospělí ostýchavě podupávají nohama a nenápadně se vlní do rytmu.

Miluju takové chvíle – letní večer, zapadající slunce, člověk nasává příjemnou atmosféru. Lidi kolem se zbavují masek nedostupnosti a tančí. Všechny starosti a povinnosti jsou v tento okamžik zapomenuty a pohupující se dav vnímá kouzlo přítomnosti. Z takových chvilek čerpám pozitivní energii a je mi krásně.

9) Solný důl Wieliczka

Návštěvu jednoho z nejstarších solných dolů jsme si nemohli nechat ujít. Sůl se zde těžila od 11. století až do počátku 20. století, kdy byla z důvodu vysokých nákladu těžba ukončena. Samostatný článek o Wieliczce najdete zde.

10) Výlet do Osvětimi

Jedna z povinných zastávek, pokud máte v Krakově více času, je návštěva koncentračního táboru Osvětim – Březinka. Místo, které v dějinách druhé světové války i v dějinách lidstva samotného, hrálo svou smutnou roli, by měl každý alespoň jednou za život navštívit. Stokrát o tom můžete číst nebo slyšet z vyprávění, ale teprve když se ocitnete uvnitř, ucítíte bezmoc, zoufalství a možná i vlastní zodpovědnost za zrůdnosti, kterým zde lidé museli čelit, a kterých se dopouštěl člověk na člověku. Pro nás byla prohlídka tábora jeden z nejsilnějších zážitků, a dodnes při vzpomínce na Osvětim cítím pocit tísně. O naší návštěvě se můžete dočíst tady.