fbpx

Náš víkendový roadtrip po Irsku – příroda a vůně whiskey

Když na internetu objevím levné letenky nebo jízdenky, jsem jako zběsilá. Jen málokdy výhodné nabídce odolám a většinou to končí tak, že okamžitě kupujeme. Stejné to bylo i s letenkami do Irska.

Irsko není právě hornatá země a zajímavá místa jsou rozeseta po celé jeho ploše, proto jsme se rozhodli nadcházející dvoudenní výlet pojmout jako malý roadtrip. Online rezervace auta proběhla bezproblémově a nezbývalo než naplánovat, kudy naše cesta povede. U nás je to ale většinou tak, že se rozhodujeme až na místě.

Z Prahy letíme úplně novým letadlem a až na otravné spolucestující je let v pohodě. Za dvě a půl hodiny už vstupujeme na půdu Irska, na letišti si vyzvedáváme našeho nového parťáka pro následující dva dny s kosočtvercem ve znaku a po ujištění (ne posledním), že se zde opravu jezdí vlevo, vyrážíme vstříc rovinaté krajině za zapadajícím sluncem.

Naší první zastávkou je město Tullamore, domov známé whiskey stejného názvu. Ač je pátek večer, zákaznické centrum je už zavřené. Stejně bychom ochutnat nemohli, protože máme ještě několik desítek kilometrů v autě před sebou.

roadtrip po irsku

První noc parkujeme v areálu golfového rezortu u jezera Lough Ree. Zde naše pidiauto přetváříme na obytný vůz a po zvyku z Norska #jedennasedačcedruhývkufru spokojeně usínáme.

Probouzíme se za svítání a míříme do městečka Galway. V sobotním brzkém ránu nacházíme historický střed města plný úzkých uliček, krásných malovaných domů a úhledných výloh, ospalý po probdělé noci. Tu a tam posedávají u kávy opozdilci, které teprve spánek čeká. Město se pomalu probouzí k životu, na trhu kolem kostela už je čilý ruch. V bistru si dáváme vydatnou irskou snídani a pokračujeme v cestě.

roadrip po irsku

Přejíždíme přes Burren, krasovou oblast, která absencí dřevin a nekonečnými plochami kamenní a skal připomíná měsíční krajinu. Nic podobné tomu zelenému Irsku.

Úzkými silničkami lemovanými pastvinami se dostáváme až k našemu dnešnímu cíli, Mohérským útesům (Cliffs of Moher) na západním pobřeží Irska, které v délce osmi kilometrů tvoří až 200 metru vysokou hráz čnějící strmě z bouřícího Atlantiku.

Ač je zde spousta turistů, užíváme si klid a sledujeme místní celebrity – drobné papuchalky. Tito roztomilí ptáci jsou typičtí svým barevným zobákem a přebývají zde před odletem na Island. Dalekohledy sledujeme i další ptactvo, které je ale více slyšet než vidět.

mohérské útesy

mohéry

Později odpoledne se už hlásí hlad a žízeň, sedáme do našeho bouráku a vydáváme se do města Limerick, kde nakupujeme zásoby a užíváme si krásného počasí na nábřeží s výhledem na hrad.

limerick

Náš poslední dnešní cíl je Rock of Cashel, starobylý hrad. Silnice nás vede přes půvabnou vesnici Golden (Zlatá).

roadtrip po irsku

Po krátké zastávce ve Zlaté vesničce přijíždíme k městečku Rock of Cashel. Na kopci se tu tyčí krásný starobylý hrad. Den už se chýlí ke svému konci a zapadající slunce dokresluje úžasnou atmosféru tohoto místa. Na dohled od hradu dohlédneme na Hore Abbey – zříceninu  opatství ze 13. století. O tomto mystickém místě píšeme zde.

rock of cashel

Po celém dni na cestách jsme unaveni a plni zážitků. Místo k přespání najdeme kousek od města Waterford. Jakmile se ráno objeví slunce na obzoru, sedá Ondra za volant a míříme dál na východní pobřeží k Irskému moři. To nás uchvátí svou divokostí a krásou. Každou chvíli zastavujeme auto, abychom udělali pár fotek a pohlédli do mořských dálek.

irské moře

Od moře směřujeme do národního parku Wicklow, kde obdivujeme tajemné hory, patřící mezi nejvyšší v Irsku. Cesta kolem magického Glendalough nás vede do výšin, krajina se náhle mění a otevírá se nám neobyčejný výhled do údolí.

park Wicklow

Hodiny do našeho odletu domů se krátí a my, ač se nám vůbec nechce, míříme na dublinské letiště vrátit naši fárokáru a vstřebávat zážitky a dojmy z naší krátké návštěvy Irska. Jeho kráse jsme oba dva propadli a víme, že naše příští návštěva Smaragdového ostrova bude určitě na delší dobu.