Na kole východním Trentinem – víno a skvělé cyklostezky

Jistě mnoho z vás zná jezero Garda na severu Itálie v oblasti Trentino, které se jmenuje podle města Trento.

My jsme se vydali prozkoumávat krásy této oblasti na kolech. Nevydali jsme se ale ke Gardskému jezeru, nýbrž do východního Trentina.

Po noci strávené v autobuse jsme rádi, že můžeme v půl sedmé ráno sednout na kola a šlápnout do pedálů. Z malé vesničky nedaleko Bolzana jedeme po cyklostezce po bývalé starověké silnici Via Claudia Augusta a naším dnešním cílem je město Trento.

Trasa vede údolím řeky Adiže, které je lemováno monumentálními vrcholky. Díky teplému podnebí se zde daří ovoci, nejpočetnějšími stromy jsou jabloně.

Cyklostezka vede po rovince, prvních 65 km v tomto roce zvládneme jako nic. Dostáváme se do Trenta, kde máme s naší výpravou asi za 4 hodiny sraz. Ochutnáváme italskou pizzu a jdeme do města obdivovat památky.

V Trentu můžete navštívit gotický biskupský hrad Castello del Buonconsiglio.

Katedrálu svatého Vigilia, která byla několikrát místem jednání tridentského koncilu, před katedrálou stojící Neptunovou kašnou- s bronzovou renesanční sochou, na Dómském náměstí.

Nemohli jsme samozřejmě neochutnat výbornou italskou zmrzlinu.

Palazzo Pretorio, románský palác z 12. století vedle dómu, se zvonicí Torre Civica ze 13. století, původně hlavní rezidence tridentského biskupa, nyní sídlo sbírky barokního chrámového malířství a sochařství.

Kostel sv. Petra – románskou stavbu ze 12. století na místě římského amfiteátru a kaple.

Když už jsme z obdivování města unavení, lehneme si v univerzitním campusu u řeky do trávy a doháníme spánkový deficit.

Potom už je čas na přesun k ubytování do kempu ve Levico Terme, které je od Trenta asi 20 km. Bydlíme zde v mobilehomech a je to legrace. Kdykoliv se někdo z obyvatel v noci obrátí na posteli, celý domeček se zatřese. Teče tu ale teplá voda a postel je pohodlná, nemůžeme si tedy na nic stěžovat.

Druhý den už nevstáváme tak časně. Cesta nás vede z kempu příjemnou cyklostezkou přes městečko Borgo Valsugana do vesničky Arsie. V poslední etapě vychutnáváme konečně pořádný vrcholek, 2 kilometry ostřejšího stoupání zvládáme ve skvělém tempu (Sylva má nového dvoukolového miláčka).

Tato cyklostezka vede úchvatným údolím Valsugana – nádherné hory zdobí v bujném porostu schované hrady a zříceniny.  Sylva si odtud odnesla svůj první cyklistický karambol, když svým cyklo miláčkem vrazila do kola, které si místní zaparkoval uprostřed cesty. Modřina hrála všemi barvami a kolo bylo pokřtěné.

Poslední den se vydáváme na projížďku kolem dvou jezer – většího Lago di Caldonazzo, které je v létě vyhledávaným místem k rekreaci, a menšího Lago di Levico, které se nachází vedle našeho kempu. Trasa má mít kolem 25 kilometrů, ale nakonec to jsou poctivě vyšlapané kilometry, když stoupáme na vyhlídku. Obě jezera mají průzračnou tyrkysovou barvu. U velkého jezera se dělíme s kachnami o svačinu. Nebojácný kačer mi dokonce zobe přímo z ruky.

Výpravu končíme v supermarketu, kde nakupujeme italské speciality, abychom chutě Itálie mohli připomenout i doma. V nohách máme za tři dny asi 150 km, což není špatný začátek cyklistického roku. Už jen noční přejezd domů a ráno hurá do práce!