Gdaňsk & Gdyňa & Sopoty

Do Polska jsme se zamilovali už loni. Lidé jsou tu milí, jazyk je nám blízký a celkově je tu příjemná atmosféra. Letošní Velikonoce jsme se rozhodli strávit v Trojměstí na severu Polska. Autem do Vratislavi a pak nás čekal už jen krátký let – s mezipřistáním a návštěvou Varšavy – do Gdaňsku.

Se západem slunce přijíždíme z letiště vlakem do centra Gdaňsku, po celém dni na cestě jsme hodně unavení, tak se vydáváme do pronajatého pokoje přes Airbnb ve čtvrti Wrzeszcz. Už se nemůžeme dočkat zítřejšího průzkumu města.

Druhý den se po snídani vydáváme tramvají do centra, kde nás okouzlí krásné domy s úhlednými štíty. Po schodech vystupujeme na vrchol věže chrámu Nanebevzetí Panny Marie, odkud je úžasný výhled až k moři a dobře se zde zorientujete.

Hned za chrámem se nachází úzká ulička, kde je snad největší koncentrace obchodů s jantarem, který jsme kdy viděli. Zvláště v podvečer, kdy jsou jantarové šperky krásně nasvíceny, má ulice magickou atmosféru.

Dál už naše kroky vedly k promenádě Długie Pobrzeże, kterou možná znáte z fotek. Čas se tu zastavuje a my si užíváme klid a zaznamenáváme si krásu tohoto místa na nespočtu fotografií.

Pak už se vracíme přes náměstí k zastávce tramvaje, aby nás odvezla k přístavu. Abych byla upřímná, k moři jsme se moc těšili. Nemohla jsem se dočkat, až letos konečně moře pozdravíme. Tramvají jedeme kolem moderního sportovního stadionu, který byl vystavěn pro fotbalové EURO 2012, a dostáváme se k lesoparku, ze kterého je moře už na dohled. Vítr silně fouká, písčité nekonečné pláže jsou liduprázdné, mořská hladina se pomalu pohybuje. Pokračujeme k ústí nákladního přístavu, do kterého právě připlouvá obrovská loď a my pozorujeme drobný remorker, který s maximální přesností manipuluje s mnohonásobně větším kolosem.

Slunce zapadá a tak se vydáváme zpátky do centra, abychom udělali pár večerních fotek Starého města. Promenáda je v tuto dobu ještě půvabnější než ve dne, litujeme jen slabého osvětlení starých hanzovních domů podél břehu přístavu, které tak na fotografiích těžko vyniknou.

Pak už je čas nechat odpočinout unavené nohy a plánovat další den naší expertýzy.

V neděli se vydáváme vlakem do Gdyně, dalšího města Trojměstí. Zde nás bohužel nemile zastihne hlad, a jelikož je právě Velikonoční neděle, mají všude zavřeno. Jediná poživatina, kterou se nám daří koupit, je obrovská zmrzlina. Achjo! 🙂

Dostáváme se do přístaviště, kde se chceme podívat do akvária. To má ale bohužel kvůli svátkům také zavřeno.

Procházíme si krásný přístav, pozorujeme čilý ruch u místního mola a obdivujeme majestátní lodě.

Jelikož nás čeká ještě jedno město, pospícháme na vlak, abychom se dostali do Sopot. Sedáme do vlaku směr Wrzeszcz, ale jen co se zavřou dveře a my se rozjedeme, zjišťujeme, že jsme nasedli do špatného vlaku a pojedeme vyhlídkovou jízdu kolem letiště. Nejdřív jsme naštvaní, ale krásná místní krajina nás uchlácholí a za půl hodiny nás vlak doveze do Gdaňsku, kde nasedáme do toho správného a za pár minut už jsme na místě.

Městečko Sopoty nás uchvátí svou příjemnou přímořskou atmosférou. Ač se na místním mole tísní mraky lidí, je tu taková pohoda, že ty davy nám ani nevadí. Na chvilku si sedáme na lavičku,choulíme se v silném větru jeden k druhému, odpočíváme a užíváme si prvních jarních paprsků a je nám skvěle.

Pláže na pobřeží jsou v tomto období skoro prázdné, ale nepochybně jsou v létě zaplněny do posledního místečka.

Procházíme kolem křivého domku, který je zde místní turistickou atrakcí, na promenádě si ještě dáme zaslouženou vafli se šlehačkou a ovocem a jsme šťastní.

Čeká nás už jen cesta do Gdaňsku do našeho příbytku a brzy do postele, abychom zvládli časné ranní vstávání na náš let.

Náš zpáteční let má ještě jednu třešničku: stevard v letadle slyšel, jak se bavíme česky a nabídl nám, že by nás mohl pilot hodit letadlem ne do Wroclawi, ale přímo do naší milované Prahy. My jsme však museli odmítnout, protože se na nás už naše auto jistě moc těšilo. Tak třeba příště 😉